Конкретні рекомендації лікаря допоможуть батькам зменшити вплив інтенсивності навчання на здоров’я і працездатність дитини-школяра.
Навчальна діяльність має велике соціальне і психологічне значення в житті дитини і важливо, щоби вона не зашкодила здоров’ю школярів. Безпечне та правильно організоване робоче місце учня — запорука його гармонійного розвитку.
У процесі облаштування робочого місця школяра необхідно дотримуватися таких порад:
Письмовий стіл або парта повинні бути повноцінно освітлені. Оптимально, якщо у світлий період доби це забезпечуватиметься природнім освітленням, а в темний — штучним. Варто обирати настільні лампи на гнучкій ніжці. Лампу краще поставити ліворуч, якщо учень пише правою рукою, і навпаки — праворуч, якщо дитина шульга.
Для формування правильної постави учня важливо використовувати меблі, які відповідають його зросту. Найкраще, якщо це будуть моделі – трансформери.
Правильним сидінням за письмовим столом або партою вважається така поза, коли учень сидить глибоко на стільці, попереково-крижовою частиною тіла спирається на його спинку, тримає рівно корпус і голову, яку злегка нахиляє вперед, ноги зігнуті в кульшовому та колінному суглобах під прямим кутом, стопи спираються на підлогу, а передпліччя вільно лежать на столі.
Під час роботи за персональним комп’ютером клавіатура й мишка мають бути на рівні ліктя, зап’ястки повинні бути розташовані прямо, щоби запобігти набряканню м’язів. Монітор необхідно розташовувати навпроти обличчя, на відстані витягнутої руки.
Завдяки правильній позі за письмовим столом і достатньому рівню освітлення зменшується втома очей і не знижується рівень гостроти зору. Натомість недостатній рівень освітленості погіршує сприймання інформації під час читання, відповідно здатність учня до запам’ятовування може знижуватися.
До того ж, важливо правильно організувати режим навчального процесу. Він має передбачати чергування різних видів діяльності та відпочинку. Шкільні заняття поєднують у собі психічне, статичне, динамічне навантаження на окремі органи й системи й на весь організм загалом. Для профілактики стомлюваності, порушень зору та статури учням рекомендовано кожні 15 хвилин проводити нескладні фізичні вправи для покращення мозкового кровообігу, для зняття стомлення з плечового поясу, рук, тулуба та очей.
Поради, щоб зберегти працездатність і зменшити втому школяра:
забезпечувати в навчальних приміщеннях оптимальний рівень мікроклімату, природної та штучної освітленості, проведення систематичного провітрювання та вологого прибирання;
забезпечувати в навчальних приміщеннях оснащення шкільними меблями відповідно до віку і росту з дотриманням умов пересаджування учнів не менше 2-х разів на рік;
забезпечувати режим та умови роботи навчального закладу із дотриманням гігієнічних нормативів щодо початку і закінчення уроків, їх тривалості, тривалості перерв, в тому числі для перебування на відкритому повітрі і для харчування школярів;
забезпечувати складання розкладу уроків на навчальний тиждень з дотриманням встановленого гранично допустимого навантаження варіативної та інваріативної частин навчального плану;
тривалість виконання завдань для самопідготовки учнів у позанавчальний час не рекомендується більше 1 години у 3-5 класах та 1,5 години у 6-9 класах, 2 години - у 10-11(12) класах. Учням 1-2 класів не рекомендуються обов’язкові завдання для самопідготовки у позанавчальний час.
безперервна навчальна діяльність учнів (тривалість навчальних занять) не може перевищувати: у 1-му класі - 35 хв., 2-4-х класах - 40 хв., 5-11(12) класах- 45 хв.
після занять із застосуванням ТЗН проводити вправи з рухової активності та вправи гімнастики для очей.
Варто знайти баланс між навчанням, відпочинком та фізичною активністю дитини. Завдяки правильному, збалансованому режиму дня в дитини виробляється звичка, а послідовність дій налаштовує на відповідну діяльність.
Для школяра правильний режим дня — це основа міцного здоров’я, хорошої працездатності та настрою, що допоможе уникнути перевтоми.
Comments